Zondag zag ik een vreemde film. Dat is goed, precies de reden waarom ik naar Rotterdam ga: om films te zien waar je anders de kans niet voor krijgt. Zelden heb ik me echter zo vermaakt met een film die zo vreemd was dat ik er werkelijk niks van begreep. Film in kwestie is 'The Baron' van de Portugees Edgar Pera, een soort van pastiche op Dracula. Nee, dat is niet goed. Meer een bastaard van Universal Horror en Duits expressionisme uit 1924. Of wacht, nee, het was eigenlijk een remake van een nooit afgemaakte film uit een parallel universum. Of is het allemaal echt gebeurd, en zijn de originele filmmakers daadwerkelijk door het Portugese semi-fascistische regime ten tijde van de Tweede Wereldoorlog gemarteld en geroosterd in een concentratiekamp? In ieder geval kan je het ook zien als een lange opbouw naar een post-credit a capella uitvoering van 'The Final Countdown' van Europe door slecht-Engels sprekende Portugezen. Dit alles overigens gezien door de blik van Kafka.
De regisseur begon de Q&A door voor te stellen dat hij vragen ging stellen aan het publiek in plaats van andersom, maar wilde nog wel kwijt dat deze film door geen enkele andere film was geïnspireerd, maar eerder bedoeld was als experiment om theater te vertalen naar film zonder het daadwerkelijk te vertalen. Maar waarom dan de enorm opvallende gelijkenissen met eerder genoemde Universal Gothic Horror films uit de eerste helft van de vorige eeuw en het Duits expressionisme zoals we dat kennen uit Nosferatu? Waarom zelf komen met het idee om het in Portugal wereldberoemde boek 'The Baron' van Branquinho da Fonseca een 'Draculiaanse twist' te geven?
Vragen waar we waarschijnlijk nooit achter zullen komen. Alleen daarom al vijf sterren waard. (Plus nog een onbestaande extra ster voor de zang, dans en het meer dan creatieve gebruik van ondertitels.)
Trailer: http://www.facebook.com/video/video.php?v=135877513143586&oid=162894797087096&comments&ref=mf
De regisseur begon de Q&A door voor te stellen dat hij vragen ging stellen aan het publiek in plaats van andersom, maar wilde nog wel kwijt dat deze film door geen enkele andere film was geïnspireerd, maar eerder bedoeld was als experiment om theater te vertalen naar film zonder het daadwerkelijk te vertalen. Maar waarom dan de enorm opvallende gelijkenissen met eerder genoemde Universal Gothic Horror films uit de eerste helft van de vorige eeuw en het Duits expressionisme zoals we dat kennen uit Nosferatu? Waarom zelf komen met het idee om het in Portugal wereldberoemde boek 'The Baron' van Branquinho da Fonseca een 'Draculiaanse twist' te geven?
Vragen waar we waarschijnlijk nooit achter zullen komen. Alleen daarom al vijf sterren waard. (Plus nog een onbestaande extra ster voor de zang, dans en het meer dan creatieve gebruik van ondertitels.)
Trailer: http://www.facebook.com/video/video.php?v=135877513143586&oid=162894797087096&comments&ref=mf
No comments:
Post a Comment